Ekornes satser på egne arrangementer

Lagt til Ekornes satser på egne arrangementer

Ekornes velger å ikke delta på den internasjonale messen i Køln og møbelmessen i Birmingham i januar 2010.  Istedenfor satser selskapet på egne utstillinger og kundeturer til Norge.

Ekornes velger å ikke delta på den internasjonale messen i Køln og møbelmessen i Birmingham i januar 2010.  Istedenfor satser selskapet på egne utstillinger og kundeturer til Norge.

Det er Ekornes sin selektive distribusjonsstrategi som ligger bak beslutningen om å arrangere egne utstillinger.  Spesielt utvalgte forhandlere fra UK vil bli invitert til en egen utstilling før jul.  For kunder i sentral-Europa blir det etablert et showroom i tilknytning til Ekornes sitt kontor i Hamburg, og økt satsing på fabrikkbesøk i Norge.

Gode erfaringer

Det er flere år siden Ekornes valgte å ikke stille ut på møbelmessen i Paris, men heller arrangere en egen utstilling i Pierre Cardin showroom sentralt i Paris.  - Dette har fungert utmerket.  Her har vi hatt god tid med den enkelte forhandler, mer plass og mer fokus.  Messeresultatene ble klart bedre etter at vi startet med dette, forteller markedsdirektør Runar Haugen. 

Også for de nordiske markedene har Ekornes i flere år valgt å arrangere egen messe.  I november inviteres forhandlere fra Norden til Ekornes Bua i Ålesund for å se 2010-kolleksjonen av hvilestoler, sofa og madrasser.

Mer effektiv pengebruk

- Vi skal ikke redusere på kostnadene, men vi skal bruke pengene mer effektivt, sier Runar Haugen.  - Vi kommer til å invitere et større antall kunder fra sentral-Europa til Norge.  Ingenting slår et besøk på Ekornes Bua i Ålesund og fabrikkene i Sykkylven.